Vår tro

Det kristna glädjebudskapet kretsar kring personen Jesus från Nasaret. Händelserna i Hans liv är vad Bibeln säger är “det allra viktigaste” (1 Kor 15:3). Nyheterna om Jesus är goda nyheter just eftersom det som Han gjorde var för oss. Där vi skapades för att leva i gemenskap och tillfredställelse hos Gud, har alla människor vänt Gud ryggen och älskat annat högre än Honom. Detta är vad Bibeln kallar synd, och lönen för att ha syndat är döden (Rom 6:23).

Men Gud sände Jesus, Sin Son, till att leva vårt liv och dö vår död. Han dog för oss, i vårt ställe, som en ställföreträdare, för att vi skulle få leva tillsammans med Honom (1 Kor 15:3; 1 Thess 5:10). Så älskade Gud världen, att Han lät Sin älskade Son smaka döden hellre än att vi skulle gå förlorade till evig frånvaro från Guds härlighet (Joh 3:16)! Genom att vi älskar Jesus och sätter vår tillit genom livet till Honom och det som Han har sagt – Bibeln – så får vi del av denna underbara gåva, helt oförtjänt, helt av nåd (Ef 2:8-9). Vi får leva med Jesus här och nu, med hoppet och glädjen att vi en dag ska få möta Honom öga mot öga (2 Kor 4:14).

Grunderna i tron är att

  • Det finns bara en Gud, evig som skapat universum, evigt existerande som tre personer; Fadern, Sonen och den helige Ande
  • Endast genom hjärtats förtröstan på att Jesu liv, död och uppståndelse var för mig får vi gemenskap med Gud som vår Far
  • Gud ger Sin helige Ande åt alla som tro på Jesus. Denna Ande är Gud med och i oss, som utrustar och vägleder oss till ett liv som får återspegla Jesu härlighet till omvärlden
  • Bibeln är Guds utandade Ord, nedtecknat av människor i historien och i dess ursprungliga text oförfalskad, felfri och ren sanning (2 Tim 3:16)
  • Alla som är trötta och tyngda av bördor, oavsett bakgrund, historik och annat får komma till Jesus och finna vila (Matt 11:28-30)
  • Vi tror att Jesus Kristus en dag ska komma tillbaka på samma sätt som Han lämnade, för att upprätta hela skapelsen och cementera Sitt goda herravälde över allt. Då ska alla stå till svars inför Gud, och de som har tagit skydd i Jesus får leva i Hans eviga glädje.